Workshop sensorische informatieverwerking

Laden Evenementen

Inhoud:

Er is steeds meer oog voor leerlingen en studenten met bijzonderheden in de sensorische informatieverwerking.
Denk in het basisonderwijs bijv. aan leerlingen die last hebben van omgevingsgeluiden en werken met een geluidsdemper. Denk ook aan leerlingen die niet stil kunnen zitten of continu afgeleid zijn en daarom opeen wiebelkussen zitten.
Denk in het voortgezet onderwijs bijv. aan leerlingen die veel last hebben van geluiden van buiten het lokaal of letterlijk ziek worden van de gymles.
Denk in het MBO en HBO bijv. aan studenten letterlijk op hun tenen lopen of zich afsluiten van de groep als ze overprikkeld raken. Denk ook aan studenten voor wie de reis naar school toe met bus en trein zeer belastend is, waardoor ze al uitgeput zijn voordat de lessen beginnen.

Het is belangrijk om hier als onderwijsprofessional gerichte, onderbouwde keuzes in te maken. Wanneer geef je bijvoorbeeld een kind wel of juist niet een wiebelkussen? En wat is het doel daarvan?

In deze workshop ga je met je collega’s actief aan de slag met het onderwerp ‘sensorische informatieverwerking’. Je leert welke basisbegrippen hierbij horen en gaat vervolgens zelf ervaren wat zintuiglijke prikkels met jou doen en hoe jij hiermee omgaat. Deze ervaringen bespreken we met elkaar en geven je handvatten waar je de volgende dag al mee aan de slag kan in jouw school.

Het is een actieve bijeenkomst waarbij zelf doen en ervaren een belangrijke plaats inneemt.

Doelgroep:

De workshop is gericht op iedereen die werkt met leerlingen en studenten in het regulier of speciaal onderwijs.  Denk aan leerkrachten, intern begeleiders, zorgcoördinatoren, onderwijsassistenten. Ook is het mogelijk dat ouders aansluiten.

Aantal deelnemers:       Maximaal 20 deelnemers

Tijdsduur:                           2,5 uur

Trainers:                             Maria van Doormaal en Monique Schoenmakers (Externe Dienst SSOE)

Ga naar de bovenkant